23 septembra 2008

Zábava s angličtinou: palindromes

palindrome: a word, line, verse, number, sentence, etc., reading the same backward as forward, as "madam".

Pokúste sa v priebehu troch minút napísať čo najviac anglických jednoslovných palindrómov, t.j. slov, ktoré sa čítajú rovnako odpredu aj odzadu, pričom nepočítame vlastné podstatné mená, skratky a citoslovcia. Koľko ste ich našli? (Slovo "madam" sa nezapočítava :-)

Skontrolujte si správnosť podľa tohoto zoznamu, ktorý som vygeneroval v R-ku pomocou frekvenčného slovníka. Svoj výsledok prosím zaznačte do formulára v pravom stĺpci blogu. (Poll sme už ukončili; výsledky si môžete pozrieť na obrázku na konci príspevku.)

Poznámka 29.9.: Do zoznamu palindrómov som doplnil niektoré slová, ktoré nie sú v základnom tvare. Samozrejme, stále nemôžem s istotou tvrdiť, že môj zoznam je kompletný.

4 komentáre:

Peter Richtárik povedal(a)...

No ja som za tri minúty našiel iba 4 (mom, dad, tit, tat), čakal som ze nájdem viac.

"mom" a "dad" ma napadlo dosť rýchlo, i keď som si myslel, že sa nebudú rátať keďže ich považujem za hovorové. Potom dlho nič a ešte mi napadlo slovné spojenie "tit for tat", ktoré poznám z knihy Richarda Dawkinsa: The Selfish Gene.

Inak som sa cítil ako keby mám okno..

Keď pozerám na tvoj zoznam, spätne vidím, že poznám ešte slová (bib, bob, boob, deed, did, eve, eye, gag, gig, kayak, level, madam, noon, nun, peep, poop, pop, pup, radar, refer, reviver, rotator, rotor, tenet, wow).

Takže môj úspešnostný koeficient je je 4/29 = 13.8%.

Rado: odkiaľ máš inak databázu anglických slov? A v akom formáte?

Radoslav Harman povedal(a)...

No, ja neviem kolko by som za 3 minuty nasiel (a uz to samozrejme nemozem na sebe objektivne vyskusat), ale urcite som to s tou stupnicou v ankete prehnal; ak si Ty nasiel 4, tak kto by potom mal najst viac ako 20...

Zmenim tu stupnicu a potom sa prosim preklikni.

Co sa tyka tej databazy anglickych slov; je to pekna zabavka. Mam ju od casu, ked som robil istu diplomovku tykajucu sa odhadu velkosti slovnej zasoby. Jedna sa o spracovanu databazu na stranke knihy Word Frequencie for Written and Spoken English.

Ondro Budac povedal(a)...

Máme aj v Slovenčine veľmi zábavné palindrómy (asi ich poznáte, či?)

Jeleňovi pivo nelej
Kobyla má malý bok
V elipse spí lev.
Ráno kuchár hodí do hrachu konár.

Nefunguje tam sice diakritika, no o to zábavnejšie je nahrať sa ako hovoríte tie vety a potom si to pustiť odzadu.

Radoslav Harman povedal(a)...

Ondro: Pekné; prvý palindróm som poznal, ale tie tri zvyšné nie.