29 apríla 2008

Podávanie rúk

Na narodeniny som dostal veľmi peknú knižku: "The Colossal Book of Short Puzzles and Problems" od Martina Gardnera. Ešte o sa o nej v budúcnosti určite zmienim; pre dnešok som z nej pre Vás vybral nasledovnú úlohu:

Moja manželka a ja sme sa prednedávnom zúčastnili stretnutia, na ktorom boli okrem nás dvoch ešte štyri ďalšie manželské páry. Po príchode na stretnutie si ľudia rôznym spôsobom popodávali ruky. Nikto si nepodal ruku s jedným človekom viac ako raz, tiež si nikto nepodal ruku so svojim partnerom a samozrejme ani sám so sebou. Po tom, čo sa uskutočnili všetky podatia ruky, som sa prechádzal medzi zúčastnenými a každého z nich som sa opýtal s koľkými ľuďmi si podal ruku. Na moje prekvapenie, od každého som dostal rôznu odpoveď (a predpokladáme, že pravdivú). S koľkými ľuďmi si podala ruku moja manželka?

5 komentárov:

Anonymný povedal(a)...

ze by so styrmi? :-) vyzera to byt na skvelu knizku.

Radoslav Harman povedal(a)...

Výborne, výsledok je skutočne 4.

Kniha je to veľmi pekná; riadna buchla plná podobne elegantných príkladov ako je tento s podrobnými riešeniami a komentárom o rôznych príbuzných zaujímavostich. Zadania sú síce elementárne, ale niektoré riešenia zďaleka nie sú jednoduché.

Anonymný povedal(a)...

Len tak pre zaujimavost, tento priklad sa mi zdal povedomy a uz som si spomenula, kde som sa s nim stretla - v korespondencnom seminari Pikomat. Pripajam teda jeho jednoduchsiu verziu (o jeden par menej) a aj vzorove riesenie.

http://www.p-mat.sk/stare_stranky/pikomat/13207.php
http://www.p-mat.sk/stare_stranky/pikomat/13217.php

Radoslav Harman povedal(a)...

Janka: Dakujem za vzorove riesenie. Ten problem publikoval Gardener v roku 1973 a mozno ho aj on sam z niekadial prebral (to z knihy nie je jasne), takze sa uz urcite vyskytol na mnohych roznych sutaziach. Ale nie je zase notoricky znamy a pritom je celkom pekny (aspon podla mna).

Velmi casto sa stava, ze aj ked vymyslim uplne sam nejaky problem, tak neskor zistim, ze nie som prvy, kto s niecim skoro totoznym prisiel. Pekne a lahke problemy sa skratka akosi uz skoro uplne "vycerpali" a je takmer nemozne prist s prikladom, ktory by bol nie prilis komplikovany, zabavny a pritom uplne originalny.

Inak ak niekto zostavuje priklady pre mladych, tak mu tuto knihu samozrejme velmi rad poziciam. Treba mi napisat mail a dohodneme sa.

Anonymný povedal(a)...

Nepochybujem o tom, ze Pikomat nebol prvy, kto s takym prikladom prisiel :).

Aj my sa pri tvoreni zadani stretavame s problemom, ze velmi vela prikladov uz v urcitej podobe bolo zverejnenych, to nam ale nebrani snazit sa dalej :).

Takze pri chystani zadani do dalsich serii sa na Vas rada obratim. Vopred velmi pekne dakujem!