10 novembra 2008

Súťaž o najkrajšiu matematickú úlohu

Pred istým časom som Vám prostredníctvom miniankety položil otázku, či by ste mali záujem zúčastniť sa súťaže na blogu QED o najkrajšiu matematickú úlohu. Výsledky tejto ankety boli mierne optimistické, takže som sa rozhodol, že pôjdem do toho.

Stav súťaže k 20.3.: Do súťaže som už dostal všetkých 12 úloh; takže ďalšie už nie je možné posielať. Onedlho začneme vyberať víťaza.

Pravidlá súťaže: Aby ste sa do tejto súťaže zapojili, pošlite mi e-mailom tieto údaje:
  • Vaše meno, alebo pseudonym*
  • názov úlohy*
  • presné znenie úlohy*
  • zdroj úlohy* (vlastná/prevzatá)
  • ilustračný obrázok
  • doplňujúci komentár
  • vzorové riešenie úlohy
  • svoju www stránku
  • ďalšie údaje o sebe, ktoré chce zverejniť
(Údaje s hviezdičkou sú povinné.)

Každý z Vás môže poslať maximálne 3 úlohy, ktoré publikujem tu na blogu QED ako samostatný príspevok. Vyhradzujem si však právo niektoré z nich zamietnuť, ak nedodáte povinné údaje, ak zadanie nebude spĺňať bežné štandardy kultivovaného textu a podobne.

Do súťaže prijmem prvých dvanásť úloh (hoci predpokladám, že kým sa také množstvo nazbiera, uplynie niekoľko mesiacov). Po uverejnení všetkých úloh vyzvem čitateľov, aby súťažné úlohy sami ohodnotili prostredníctvom ankety. Nie je nutné, aby ste boli Vy sami autorom Vami poslanej úlohy, ale originalitu budú ľudia určite hodnotiť pozitívne.

Víťaz dostane hodnotnú cenu - úplne novú, vyše 700 stranovú knihu Magic Universe z vydavateľstva Oxford University Press. Na stránkach books.google môžete do knihy Magic Universe aj nahliadnuť.

4 komentáre:

Anonymný povedal(a)...

Som velmi rada, ze sa tato sutaz rozbieha a mozno to ani nebude trvat mesiace, kym sa zozbiera 12 uloh. Ja som sice do ankety nehlasovala, ale urcite sa budem snazit prist alebo spomenut si na nejaku super ulohu.

K pravidlam - vsetko sa mi zda fajn, akurat ze kedysi sa tu hovorilo aj o tom, ze mozno nejaka uloha je pre mna zaujimava, ale nepoznam jej riesenie, cim by som teda nemohla splnit podmienky a nemohla sa s danou ulohou zapojit do sutaze.

Je to zamerne alebo by sa mohlo vzorove riesenie stat nepovinnym udajom?

Radoslav Harman povedal(a)...

Janka: Uvažoval som nad tým a rozhodol som sa, že naozaj dám riešenie ako nepovinné.

Úlohy, kde sám autor riešenie nepozná, alebo sa v riešení mýli, naozaj môžu byť veľmi pekné, môžu mať v sebe veľa tvorivosti a originality. Dobrým príkladom je práve Mišova úloha o bodkovanej guli.

Na druhej strane v prípade niektorých úloh môže elegantné riešenie veľmi pozitívne zmeniť názor na úroveň samotného zadania.

Takže necháme riešenie ako nepovinné s tým, že ak má autor nejaké vlastné pekné riešenie, tak bude veľmi vhodné aby ho poslal tiež, lebo to riešenie môže prispieť ku kladnému hodnoteniu celej úlohy.

Tychi povedal(a)...

Do ankety jsem hlasovala, teď jen najít ten kousek papíru, kam jsem si nápad na úlohu napsala)o: Chybí mi na stole sektory..
Pravidla jsou tak akorát.

Peter Richtárik povedal(a)...

Rado, samozrejme Ti nieco poslem ale prave som teraz vo velmi busy obdobi, takze to chvilku potrva.

Som zvedavy na vsetky tie ulohy!