25 júla 2008

Hádanky z Wordle

Program Wordle je založený na jednoduchom, no veľmi peknom nápade: Z akéhokoľvek vstupného textu urobí "oblak slov", pričom veľkosť jednotlivých slov je určená ich frekvenciou výskytu v danom texte. Farby, pozíciu a niekoľko ďalších vlastností výsledného oblaku si môžete sami nastaviť. Jednoducho príjemná zábava na daždivé dni. Dnes ma však napadlo, že pomocou Wordle sa dajú vyrobiť aj originálne hádanky.

Nasledujúce oblaky slov zodpovedajú stručným životopisom štyroch významných Rakúšanov. Viete odhaliť, o ktorých ľudí sa jedná?

Keď na obrázky kliknete, tak sa zväčšia. Aj menšie slová môžu znamenať rozhodujúcu nápovedu.




20 komentárov:

Peter Richtárik povedal(a)...

Rado: Bravó! Super originálny nápad na hádanky! To by sa dalo azda predávať ako SUDOKU!

Tu je môj názor na vec:

1: Mozart
2: Schrodinger
3: Godel
4: Freud

Anonymný povedal(a)...

takisto tlieskam napadu. je to super!

s petrovym nazorom na vec suhlasim, aj ked mna samu napadlo narychlo len prve a posledne meno. :-)

Anonymný povedal(a)...

Myslim, ze tento problem sa da riesit aj pomocou webovych prehliadacov. Google rocks... Staci, ak najfrekventovanejsie slova zadame do vyhladavaca.

Radoslav Harman povedal(a)...

Peter, Anonymka: ďakujem za pochvalu; som rád, ak Vás to trochu zabavilo.

aleph0: Samozrejme, že máš pravdu. Tu ale nejde o nejakú súťaž, ale skôr o individuálne pobavenie. Okrem Google by sa každý dostal ľahko k riešeniu aj pomocou zoznamu slávnych Rakúšanov na Wikipédii.

A inak pripravil som špeciálne pre Teba ďalšiu hádanku. Tentokrát sa jedná o nemca narodeného v Rusku a uhádnuť by si ho mal bez pomoci :-)

Anonymný povedal(a)...

Ja zvacsa nikdy nikoho nepoznam a o nikom som nepocul :) a priznam sa, ze zname mena, a ani toto, sa mi nijako nespajaju s ich zameranim (ci uz ide o matematiku alebo umenie). Skor som si chcel overit vysledky ostatnych prispievatelov, a uz ked, tak som si precital nieco zo zivota uvedenych osobnosti... Na toto meno by ma skor naviedla indicia "Dokaz trojuholnikovej nerovnosti pre normy v R^n" :)

Anonymný povedal(a)...

zdravim, k tejto oddychovke by som rada pridala este jednu: SET.
je to mila zabavka, o ktorej som sa dopocula len pred par dnami a po troche googlovania som nasla medzi mnozstvom inych tuto online verziu:

www.setgame.com/set/puzzle_frame.htm

je tam aj kratky tutorial, ale ako na vec sa da najst aj na wikipedii a inde... tak do zreSETovania, priatelia. :-)

Radoslav Harman povedal(a)...

To SET je veľmi pekné; ďakujeme za odkaz. Ešte som sa s takouto myšlienkou nestretol.

Chytilo ma to tak, že som našiel všetkých 6 dnešných setov (za 14 minút 37 sekúnd :-). Ale asi by sa to dalo zlepšiť tréningom...

Inak je to dosť "matematické" puzzle. Zaujímavá by bola napríklad nasledovná otázka: Ak každá z 12 kartičiek je iná, koľko sa z nich môže dať vytvoriť maximálne setov? (Je zrejmé, že odpoveď na túto otázku je číslo menšie nanajvýš rovné 12 nad 2, čiže 66, pretože pri výbere dvoch kartičiek je už tretia do setu jednoznačne určená; mimochodom, keď si toto uvedomíme, tak môžeme hľadať sety "systematicky".)

Anonymný povedal(a)...

Prave som to dohral... sranda... mne sa to podarilo za 10min aj par drobnych, ale pri tom poslednom som sa zdrzal asi najviac :D

Anonymný povedal(a)...

to som rada, ze sa vam to paci. :-) mna to tiez hned od zaciatku chytilo. super tiez je, ze ako kartovu hru to mozu hrat vsetky vekove kategorie a bavi ich to asi rovnako. [videla som na vlastne oci :-)]

inak, otazok sa da o tom polozit asi vela, podla wikipedie sa niektorymi uz mudre hlavy zaoberali. no vsak, nebudem to tajit, prave kvoli tej matematickosti som sem ten link dala. :-)

katka povedal(a)...

Jej SET, pekna hra, pre mna znama uz z cias zaklodoskolskych a stredoskolskych matematickych sustredeni, ale som zvyknuta na trochu ine tvary (trojuholnik, stvorec a kruh) a farby (cervena zelena a modra).

Anonymný povedal(a)...

Dostala som sa k peknej jednoduchej hre a chcem sa o nu podelit, taakze: http://www.pandora.sk/hadanka/1.html

Je to sice ten typ, ze raz prejdes a vybavene, ale kto to zvladne bez Googlu je fakt macher :).

Snad sa najde nejaky nadsenec, ktoremu sa to bude pacit...

Radoslav Harman povedal(a)...

Janka: je to jednoduchý, ale zaujímavý nápad! Skúšal som to a išlo mi to bez problemov (aj keď s par opravami), no na 18 som sa zasekol a keď ma po piatich minútach nič nenapadlo, tak som to zabalil. Dohrať to s pomocou Googlu by ma už nebavilo :-)

Všetci: Na aké číslo ste došli (bez pomoci) Vy?

Anonymný povedal(a)...

Tiez som zastal na 18. A vacsina ludi co to skusala okolo zostali na 18-cke. Poradite niekto ako dalej, aspon nieco od coho sa odrazit? :-)

katka povedal(a)...

deslab: prisla som na to, sice mi to chvilu trvalo, ale toto by sa mi urcite bez googlenia nepodarilo, takze ak ti nevadi, ze tu takto verejne prezradim riesenie 18-ky...
Ulysses S. Grant bol 18. prezident USA...
Ale musim uznat, ze vybrali dobreho prezidenta, nie je az taky znamy, a na druhej strane slovo grant ma vyznam v anglictine, dokonca aj v slovencine, takze sa to tazko vygoogli :).

Anonymný povedal(a)...

Wow, diki Katka, ved prave, aj vygooglit to chce ine umenie :-) snad to moja jesitnost prezije, ze som na to neprisiel sam, este raz dik ;-)

Radoslav Harman povedal(a)...

smasty: No ak ste obaja z hlavy vedeli, že Grant bol 18. prezident USA a aj to, že 19. bol nejaky Hayes, tak to teda klobuk dolu. Mali by ste sa prihlasit do nejakej televiznej vedomostnej sutaze a pekne si privyrobit...

Anonymný povedal(a)...

a ako sa dostanem ces 17?

Anonymný povedal(a)...

Anonymovi by som poradila heslo, kto hlada, najde :). Alebo nie je vsetko take cierne, ako to vyzera :). Ak si aj nadalej nebudes vediet rady, tak potom Ti mozem aj priamo povedat, aka je spravna odpoved.

A tak celkovo som velmi rada, ze sa tato logicka hadanka paci a ze sa vdaka nej tak zvysila navstevnost tohto blogu :).

Radoslav Harman povedal(a)...

Janka: Tvoj odkaz na túto hádanku mi už dva týždne generuje zhruba dvojnásobný traffic ako obvykle, takže ďakujem :-) Totiž keď človek zadá do Googlu čosi ako pandora+hadanka, tak sa blog QED skoro vždy objaví v prvej desiatke odkazov.

Anonymný povedal(a)...

icosihenagon ste určite našli ako 21bodový polygon (po grécky), logicky by 22bodovy mal byt icosidigon, ale je to icosikaidigon...
http://mathforum.org/dr.math/faq/faq.polygon.names.html