17 októbra 2010

Hlavolam z výstavy

Dnes som sa v rámci nedeľného oddychu vybral s manželkou a dcérkou do Slovenského národného múzea na výstavu "Matematika pre potešenie". Aj keď na prvý pohľad pôsobí táto výstavka pomerne chudobne, dá na nej celkom dobre zabaviť, čo platí dvojnásobne, ak máte so sebou dieťa :). Väčšina exponátov je založená na dobre známych princípoch, napríklad Galtonova skrinka, Buffonova ihla, Kreslenie grafu jedným ťahom, Möbiusov list, Tangram a podobne. Mňa najviac zaujalo vedro s mydlovou vodou, do ktorého bolo možné ponárať drôtené modely telies (napríklad kocka, pravidelný simplex, štvorboký ihlan) a sledovať tvar vzniknutých membrán, podobne ako v jednom našom staršom príspevku.

Výstavka obsahuje aj niekoľko hlavolamov, z ktorých sa mi jeden nepodarilo vyriešiť, hoci som nad ním strávil možno aj štvrť hodiny. (Trochu ma to rozladilo, pretože riešenie je určite veľmi jednoduché. :) Vy však možno budete úspešnejší ...

Poskladajte štvorec rozmerov 6x6 z ôsmich kúskov znázornených na nasledovnom obrázku.

3 komentáre:

Bruno povedal(a)...

Riesenie ozaj nie je zlozite, aj ked trocha casu to zobralo
A tu je vytvor :)
http://img696.imageshack.us/i/kresbas.jpg

(ked sa na to clovek pozrie "z druhej strany monitora" - zrkadlovo tak to sedi uplne)

Radoslav Harman povedal(a)...

No teda, ako je možné, že som na to neprišiel sám? :) Super, Bruno. Som inak veľmi rád, že sa nám tu ozval niekto nový.

Radoslav Harman povedal(a)...

Ešte ma napadlo, že jeden z dôvodov, prečo sa mi to nepodarilo poskladať, mohol byť ten, že niektoré diely boli "preklopené" na opačnú stranu, zatiaľčo v riešení je potrebné, aby mali všetky rovnakú orientáciu. Na obrázku v zadaní som to však zhodou okolností zakreslil dobre, ale s reálnymi dielmi, ktoré vyzerajú z oboch strán rovnako (len zrkadlovo) je tento problém ešte o jeden stupienok komplikovanejší.