28 marca 2009

Hlasujte za najkrajšiu úlohu!

Hlasovanie o najkrajšiu úlohu je už ukončené; pozri výsledky. Nasleduje pôvodný text príspevku.

Nadišiel čas aby ste spomedzi našich 12 súťažných úloh vybrali tú najkrajšiu. Po istom čase zvažovania som sa rozhodol, že Vaše hlasovanie urobím prostredníctvom e-mailu. Tým sa vyrieši viacero problémov, napríklad sa zamedzí možnosti anketového vandalizmu, duplicitného hlasovania a okruh hlasujúcich sa zúži len na tých, ktorí majú o naše úlohy skutočný záujem, čo dáva záruku zodpovedného posudzovania. Naviac, od každého hlasujúceho môžem e-mailom dostať oveľa viac "bitov" informácie ako z bežnej ankety, ktorú poskytuje blogspot.

Ak Vás teda naša súťaž zaujala, pošlite mi prosím e-mail s usporiadaným zoznamom maximálne 8 úloh, ktoré sú podľa Vás z uverejnenej dvanástky najlepšie. Prvá úloha v zozname dostane od Vás 10 bodov, druhá 8 bodov, tretia 6 bodov, štvrtá 5 bodov, ..., až maximálne ôsma 1 bod, presne tak ako na pretekoch F1. Úlohy, ktoré nebudú vo Vašom zozname získavajú 0 bodov. Ten, koho úloha od Vás získa najvyšší bodový priemer*, stane sa víťazom našej súťaže (a odo mňa dostane knihou).

Samozrejme, nikto okrem mňa sa nedozvie ako ste ktorú úlohu zaradili; zverejním len celkové počty bodov prvých troch úloh. Hlasovanie ukončíme 30.5.2009, prípadne akonáhle dostanem 18 hlasovacích e-mailov (ako veľkých cien v F1-tke; takýto záujem o hlasovanie však nepredpokladám :-)

*Ak si Ty sám/sama autorom/autorkou niektorej z úloh, môžeš samozrejme hlasovať tiež. Po počiatočných pochybnostiach ohľadom objektívnosti ohodnotenia svojej vlastnej úlohy som sa rozhodol pristúpiť na Peťov návrh, totiž že autor z hlasovania vynechá svoju vlastnú úlohu, ale aby nebol znevýhodnený samotným faktom, že hlasoval, celkové hodnotenie úlohy budem počítať ako priemerné hodnotenie danej úlohy neautormi.

PS: Pre jednoduchosť uvediem kompletný zoznam úloh, ktorý si môžete napríklad skopírovať do vhodného programu a tam myškou usporiadať:

Teším sa na Vaše hlasy!

12 komentárov:

Peter Richtárik povedal(a)...

Nebolo by lepšie keby si autori nemuseli hodnotiť vlastné úlohy?

Konečné poradie by mohlo byť napríklad založené na priemernom počte bodov...

Radoslav Harman povedal(a)...

Bolo mi jasné, že toto bude pre autorov problém, ale neprišiel som na to, ako by sa to dalo spravodlivo a zároveň jednoducho vyriešiť. Každý systém, ktorý ma napadol, mal svoje nevýhody.

Ako si to presne myslel s tým priemerným počtom bodov?

Peter Richtárik povedal(a)...

Samozrejme o nič nejde, je to len hra. Ale keď som sa snažil vytvoriť nejaký rebríček; nevedel som sa na svoje úlohy pozrieť nestranne. A to asi preto, že som ich sám vyberal, a vybral som také aké sa mi páčia.

Takže som balancoval niekde medzi "obe moje úlohy by asi mali byť niekde hore" a "buď džentlman a daj ich na posledné dve miesta". V prvom prípade by bolo moje rozhodnutie veľmi nestranné, keďže moja myseľ venovala oveľa viac času mojim úlohám ako iným, a teda je tu veľká šanca na bias. Keby som svoje úlohy nepoznal, asi by som ich hodnotil inak. V druhom prípade by to síce bolo pekné gesto; ale zasa by som asi pokrivil informačnú hodnotu výsledku.

Inak samé o sebe je toto zaujímavý problém. Ako vymyslieť v nejakom zmysle "optimálny hodnoteniaci systém" pri ktorom by sa navrhovatelia úloh nemuseli sami známkovať.

To čo som mal na mysli bol prvoplánový nápad; nič prevratné. Každý vytvorí poradie (teda implicítne oboduje úlohy); autori nebodujú svoje úlohy. Teda ja použijem iba body 10, 9, ..., 3. Každá úloha tak dostane istý počet hodnotení, povedzme n_i, a z týchto sa spraví priemer. To je všetko.

Peter Richtárik povedal(a)...

Ešte chcem dodať, že pravidlá už boli určené, a asi by nebolo dobré ich meniť. V každom prípade sa ale napríklad dajú dáta ktoré dostaneš interpretovať dvojako: ako si to pôvodne zamýšľal, a tak ako som to navrhol ja (jednoducho sa ignorujú sebahodnotenia a ostatné úlohy budú obodované zhora v tom istom poradí). Bolo by zaujímavé vidieť ako sa tie dva rebríčky budú líšiť.

Každopádne to bol skvelý nápad s takouto súťažou, dobre som sa pobavil, či už riešením (keď som mal čas, úloha ma zaujala a dostal som nejaký nápad) alebo čítaním reakcií.

Radoslav Harman povedal(a)...

Peťo: Keď nad tým premýšľam, tak ten Tvoj systém je v podstate celkom dobrý. Čo sa týka toho, že sú už pravidlá dané, tak si nemyslím, že by to bol taký vážny problém, ak by som ich zmenil. Prečítalo si tento príspevok zatiaľ len pár ľudí a z nich, odhadom, tak piati majú záujem hlasovať, pričom som s nimi v kontakte mailom. Naviac, je to len taká zábavka; nejedná sa o prezidentské voľby. :-)

Unknown povedal(a)...

Hmm, Peter, bias je tam aj pri tvojom navrhu -- t.j. ak by autori uloh mohli hlasovat za cudzie ulohy ale nemohli za svoje.
Keby sme sa na to nebodaj divali ako na hru "chcem aby moj prispevok vyhral", je pri tvojom systeme optimalnou strategiou nehlasovat, kedze hlasovanim len pomaham cudzim uloham ;)

Inak ked tak nad tym ale rozmyslam, tak nejake tie moderne volebne masinerie (keywords: Condorcet voting, Schulze method) by si s tymto mohli celkom pekne poradit -- od autorov uloh by proste dostali len ciastocne preferencie.

No ale v sucasnej situacii sa proste pokusim zostavit a poslat Radovi moj subjektivny rebricek a bude ;)

Unknown povedal(a)...

misof: nemyslim si ze pokial sa bude pocitat PRIEMER a nie SUCET hlasov, tak je optimalne nehlasovat. Myslim ze je optimalne dat vela bodov "zlym" uloham a malo dobrym (kedze nehlasovanim za vlastnu ulohu jej davam akoby priemer ostatnych hlasujucich).

Radoslav Harman povedal(a)...

Tiež si myslím, že nový hlasovací model upravený podľa Peťovho návrhu je lepší ako ten môj pôvodný. Nerieši všetko, to je jasné, ale ide predsa len o hru. Všetci autori (väčšinu z nich osobne poznám) sú super ľudia a považujem za vylúčené, aby používali nejaké perverzné metódy na zvýšenie šance vyhrať ako napríklad zámerné nehlasovanie, alebo hlasovanie za podľa nich najhoršie úlohy.

Ale inak je to naozaj celkom zaujímavý a netriviálny problém stanoviť čo najlepší systém hlasovania, ak by sa každý hlasujúci sám uchádzal o víťazstvo. Ktovie, či taký rozumný systém hlasovania vôbec existuje, ak by sme predpokladali, že každý hlasujúci ten systém pozná a používa bez akýchkoľvek výčitiek svedomia najoptimálnejšiu stratégiu na zabezpečenie víťazstva pre seba. Napríklad ak by mal každý len jeden hlas, tak bude každý hlasovať za seba a k rozhodnutiu nedôjde :-)

Unknown povedal(a)...

Metody davat najlepsie body zlym uloham nie je pre optimalne, lebo ak to spravi kazdy, tak vyhra zla uloha a kedze chce kazdy vyhrat, tak sa mu oplati vychylit sa. V com by som este videl problem je prave v tom, ze tam je rebricek a "zla uloha" je subjektivny pojem, bude dochadzat k nahodnym permutaciam.

Skor ma napadlo toto (asi je to blbost): Nech vieme "objektivne" ohodnotit kvalitu ulohy a kazdy autor pozna objektivne hodnotenie svojej aj ostatnych uloh, ma urcit ony rebricek a chce vyhrat. Existuje ekvilibrium v cistych strategiach? Ake je ekvilibrium v zmiesanych strategiach?

Anonymný povedal(a)...

hmmmm, len aby ste pri tolkej diskusii nezabudli hlasovat. :-D inak, pri citani misofovho prispevku ma len napadlo, ze ak by pre jednotlivych autorov bolo optimalne nehlasovat, ktovie ci by sa rado dockal vobec nejakych hlasov. :-D ale inak pekna sutaz. :-)

Anonymný povedal(a)...

by the way, co to su za pekne obrazky vpravo hore na blogu? :-) pripomenulo mi to moje detske hry s inspirom...

Radoslav Harman povedal(a)...

Tie obrázky vpravo hore sú naozaj čosi ako inspiro (t.j. cykloidy), ale trojrozmerná verzia. Ešte sa o tom na blogu asi zmienim, zatiaľ som len včera večer skúšal možnosť blogspotu pridať svoju prezentáciu "fotografií".